spot_img
Pondělí, 19 května, 2025

Onanisti i sexuální komentáře. Co změnit, aby se ženy venku cítily bezpečně?

Odbornice a odborníci nabízejí řešení.

Mladá sedmnáctiletá žena cestovala ve vlaku směrem do Bratislavy. Oproti ní si sedl neznámý muž, strčil si ruku do kalhot a začal masturbovat. Vyzývavě se na ni díval, olizoval si rty, usmíval se.

Tímto příběhem žili v polovině července slovenské sociální sítě i média. Mnozí se divili, jak je možné, že ve vlaku plném lidí se mohlo něco takového udát. Kolem totiž byly další cestující, ale nikdo nezasáhl.

Zkušenosti žen se sexuálním obtěžováním či s muži, kteří se na veřejnosti obnažovali a masturbovali, pocházejí z různých míst. Vlaky, MHD, ulice, parky, koupaliště – jde o náhodné, ničím nespojitelné místa.

Pachatelé si nárokují jakýkoliv prostor. V praxi to znamená, že oběti obtěžování nemusí mít zaručen pocit bezpečí nikde, dokonce i když se některým místům raději vyhýbají.

To vede k otázce, zda vůbec v této souvislosti dokáže být veřejný prostor pro ženy zcela bez rizik a svobodný.

Deník SME proto oslovil odbornice a odborníky s otázkami, zda se dá pocit bezpečí žen venku zvýšit a jak. Podívali jsme se také, jak k této problematice přistupují v zahraničí.

vypnout reklamu

Mnozí experti říkají, že v rámci prevence a zajištění veřejného prostoru je ještě určitě hodně práce. Oblastí, ve kterých jsou potřebné změny, je více. Od designování měst přes osvětu společnosti až po zákony.

Jako nadizajnovať lépe město

To, zda se ženy cítí ve veřejném prostoru bezpečně, do velké míry souvisí s plánováním veřejného prostoru.

Pražské sdružení Women Public Space (WPS) před několika lety připravilo publikaci s radami, jak mají města při plánování veřejného prostoru myslet na různé skupiny lidí včetně žen. Do WPS patří i urbanistka Milota Sidorova.

„Na bezpečnost pohybu ve městě se dá nahlížet ze dvou hledisek. Jedno je například o komfortu za denního světla a nemusí nutně souviset se sexuálním obtěžováním. Například pokud má žena děti, řeší otázku, jak se s nimi bezpečně dostane do školky, školy, jak využije MHD. Druhá věc se týká toho, že když děti rostou, pokud mluvíme o dívkách, zda pro ně máme dostatečné množství bezpečných veřejných prostor, „vysvětluje Sidorova.

vypnout reklamu

Jako příklad dává Barcelonu, kde vytvořili sociální službu specificky zaměřenou na dívky na náměstích, které jsou pro mladé lidi nejexponovanějších a kde se nejvíce sdružují.

„Postavili tam unimo kontejnery a sociální pracovníci mluví zejména s mladými ženami o tom, jak vypadá sexuální obtěžování, jaké chování je bezpečné, jak rozpoznat bezpečný sex, rozdávají jim kondomy,“ přibližuje Sidorova.

Samostatnou otázkou je noční život. Urbanistka dělala například v rámci Bratislavy noční procházku městem a jako problematický příklad dává křižují ulici.

„Je na ní mnoho barů a kaváren, ale na ulici tam parkují i ​​auta a zasahují do chodníku. Stává se, že prostor na chůzi je extrémně zúžený, takže může být velmi kontaktní. Procházeli jsme tudy se ženami a velmi rozlišovaly noční provoz typu kavárna, kde venku sedí i ženy, a typu pivnice, kde sedí samí muži. V momentě, kdy viděli pouze mužů a zúžený prostor, protože tam parkovalo auto, nastával u nich moment úzkosti, dokonce měli tendenci přejít na druhou stranu cesty, „popisuje.

Sidorova říká, že řešení, jak udělat město nebo hromadnou dopravu pro ženy bezpečnější, je více.

Kromě bezbariérových a dostatečně širokých stezek přes dobře osvětlené ulice či podchody až po přehledné a bezpečné MHD zastávky.

„Když se mají ženy samy přesouvat z barů domů, necítí se velmi bezpečně. Často si vezmou taxi, zatímco muž jde pěšky i přes půl města, protože se necítí ohrožen. A pokud nemá na taxi, je odkázána na MHD. V takovém případě je velmi důležité udělat zastávky co nejpřehlednější a osvětlené. Pomáhá, pokud je v rámci nich informace, kdy jde nejbližší spoj. Je jiná situace, kdy stojíte na zastávce a tramvaj jde o dvě minuty, a když jde o dvacet minut. Pokud byste se necítili bezpečně, tak ten prostor opustíte, „říká Sidorova.

Změny se mohou udát iv dopravních prostředcích.

Related Posts

Comments

PR článek

Nejnovější články